marți, 18 noiembrie 2008

"Marketingul traditional nu mai functioneaza!"

Asa si-a inceput prezentarea atat la Hardcore Marketing (unde nu am ajuns, doar am aflat), cat si la COROMAR '08 Sebastian Sava, CMO la o firma de Internet Marketing (astazi nu am chef sa fac blogblicitate--ati priceput voi ce-am vrut sa zic!;))--gratuita). Mi-a placut in cea mai mare parte ca mod de prezentare, ca dinamism, ca succesiune, dar am de facut un comentariu legat de demonstratia titlului din post.

Dupa ce a afirmat asta, a venit demonstratia. A vorbit despre cateva exemple celebre de la Coca-Cola si Pepsi (si altele doua, dar imi scapa acum) care s-au bazat pe un marketing traditional. Adica? Pai, la Coca-Cola s-a facut research cu focus-grupuri (ca la carte) inainte de a lansa pe piata noul brand New Coke si au investit o gramada de resurse in acest sens cu rezultate extrem de negative, adica renuntarea si revenirea la vechea formula. Cititi toata povestea despre New Coke aici.

Well, o sa zic asa. Da, perfect de acord, au fost cazuri rasunatoare de esecuri in lume, cu branduri in Top 20 Interbrands Worldwide. Dar ne oprim aici si scoatem din context doar ceea ce ne convine sa prezentam? Sigur, suna bine cand iti promovezi un business online, dar nu sunt absolut deloc de acord sa aducem doar ANUMITE argumente. Si mai ales cand se intampla sa generalizam prin exceptii!

De ce? Pentru ca, atunci cand generalizam, cele cateva exemple de esecuri rasunatoare ar trebui raportate la un cadru total de branduri. Hai sa vedem. Au fost nu cinci, nu zece, ci poate zeci de exemple de greseli facute de marketingul unei companii, dar au fost alte milioane de branduri si campanii de marketing de succes. Adica daca am cinci (5) esecuri si alte doua (2) milioane de exemple de succes ale "marketingului traditional", imi permit sa spun ca "marketingul traditional nu mai functioneaza"? Din punctul meu de vedere, demonstratia despre care v-am spus e cel putin penibila, sorry. Analiza (cu insight-ul) ramane, planificarea (sau planning-ul campaniei) tot o (il) faci, de implematare n-ai cum sa scapi, iar fara masurare si control iti pierzi clientii de nu-i adevarat! Doar ca trebuie sa fii creativ si sa stii sa te diferentiezi, sa arati ca esti ALTFEL.

Da, sunt de acord cu abundenta mesajelor, ca atentia e atrasa din ce in ce mai greu, ca trebuie sa gasesti modalitati noi, nonconformiste, neconventionale sa convingi sau canale alternative prin care mesajele tale sa ajunga la target. Dar asta nu inseamna ca marketingul ala traditional nenorocit nu mai functioneaza! Si nici nu cred ca trebuie sa folosim exclusiv Internet-ul pentru o campanie. Chestia aia numita "integrata" nu e deloc poveste, iar mixul de canale si diferitele categorii de targeturi raman de baza.

Si pot gasi si eu exemple din unghiul meu (probabil limitat!) de vedere, sa-mi vand bine business-ul, sa fiu usor autoritar pentru a convinge mai repede. No problem! Dar nu asta vreau si sunt usor surprins ca tipul asta de demonstratie prinde la multi. Wake up, guys! ;)

6 comentarii:

  1. Nu inteleg de ce iei totul ad literam. Trebuie sa auzi ce se spune si intelegi ceea ce ai nevoie sa intelegi. Nu spune nimeni sa renunti azi la bannere, sau la tot ce e offline, se incearca doar un transfer catre online, se ofera o alternativa.

    Daca online-ul e eficient va fi adoptat, daca nu, atunci se va renunta la marketing online. Come on, nu incearca nimeni sa vanda idei gresite, se vinde doar o alternativa.

    Eu cred ca a fost buna o terapie de soc, sa le deschida ochii putin celor care cred ca internet = muzica si filme.

    Daca s-ar fi spus:
    "Ati putea incerca si online-ul, ca poate va da rezultate ceva mai bune decat offline-ul, si poate cu mai putini bani, deci probabil va fi relativ OK"
    nu s-ar fi produs nici o impresie.

    Nu mai fi critic de dragul de a fi critic, e ieftin si nedemn de un om cu educatie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Inainte de a-ti da cu parerea despre modalitatile de promovare ale companiilor te sfatuiesc sa le tii cursuri dragilor nostri profesori de la FEAA.

    Ti se pare normal sa se ajunga in situatii in care studentii vin cu noutati din domeniu si ii invata pe profesori despre ultimele "trenduri" in materie de management si marketing?

    La FEAA toti sunt mari filozofi, cand e vorba de teorie toti se pricep la asta, scriu carti (intr-adevar, multe cu copy-paste), daca ii intrebi ceva si nu cunosc raspunsul pur si simplu te ignora (ex: distintul prof. Gh. Gh. Ionescu) in loc sa spuna "nu stiu, ma voi interesa".

    Si stii care e efectul atitudinii si lipsei voastre de profesionalism? Apar pe piata muncii oameni nepregatiti care au probleme serioase cand trebuie sa puna in practica toate (ne)cunostintele asimilate..

    RăspundețiȘtergere
  3. Marketing-ul e o batalie intre perceptii. Si nu-mi apartine aceasta afirmatie, dar cred in ea.
    Si daca-mi permite-ti un joc de cuvinte, perceptia mea este ca ati ramas cu o perceptie n-as numi-o gresita, ci doar bazata pe insuficiente date. De ce? Prezentarea de la conferinta Hardcore Marketing a fost cea care v-ar fi creat premisele intelegerii a ceea ce am vrut sa transmitem ca si companie. Cea de la Coromar a fost aceeasi si a fost oprita la nici jumatate ...( din motive ce n-au tinut de noi , ci de organizatori; suntem originali si discutiile despre marketing nu se opresc la o prezentare)
    Un scurt research (ramanand tot in sfera competentelor dumneavoastra) v-ar fi permis sa vedeti care sunt serviciile oferite de noi. Si in ce credem. Si ce facem , de fapt.
    Prezentarea nu a incercat sa vinda nimic (potentialii nostri clienti nu erau in sala si, fara sa fiu lipsita de modestie, jumatate din cei prezenti in sala ne cunosteau deja), ci a dorit sa vorbesaca despre o alta piata (online), despre cit costa un potential client in online versus offline, despre tactici sau instrumente care nu mai functioneaza si despre schimbarea perspectivei in care au fost privite pina acum lucrurile. Ar fi multe de scris si spus... Poate la o cafea sau , de ce nu, la o alta conferinta?

    Am citit gindurile de pe prima pagina a blogului dumneavoastra...cred in ele...Dumneavoastra?

    Va doresc o zi excelenta si semnez Anca Sava, PR-ul acelei companii de Internet Marketing.

    RăspundețiȘtergere
  4. capcaunu -->
    10x de feedback. Nu am spus niciodata ca online-ul nu ar fi ok, asta ar fi culmea, jeez! Sustin realmente online-ul! Nu am criticat de dragul de a critica, ci pentru ca am avut ceva de spus. Demonstratia pe care am auzit-o nu a demonstrat nimic, asta am spus. Ca nu iti place tie sau altora, e alta problema.

    Nu am deloc o problema cu Sebastian Sava, dimpotriva, imi plac persoanele dinamice si care stiu ce vorbesc. Cat despre "ieftin si nedemn", guess again. Sper ca nu asa faci research-ul pentru un client--pentru binele lui--si ca nu asa i-ai expune niste concluzii. Am exagerat cu esantionarea si explicatiile pentru ca a fost exagerata concluzia, ceva de tipul "best seller truths which sell".

    Anonim ->
    Ai luat-o ca pe o chestie personala si nu vad rostul. Detaseaza-te, nu merita!
    Cazi in aceeasi capcana a generalizarii: toti profii de la FEAA. I-ai cunoscut pe toti? Stii cum sunt toti? Ai idee ce incerc sa le transmit personal studentilor si care e atitudinea mea in cadrul intalnirilor cu ei? Pune niste intrebari si apoi acuza-ma.

    Ai dreptate in multe privinte, dar subiectul e mai complicat decat crezi. Si mi-ar placea sa schimb multe, nici idee n-ai. Am fost student si am urat modul inca actual de predare al unor colegi din FEAA. Nu fac asa ceva. Sunt discutii extrem de libere, nu ma intereseaza prezentele, le aduc exemple si oameni din business, urasc sa toceasca, iubesc sa fiu pus in incurcatura, asa evoluez. Si am extrem de multe de invatat de la ei, insa ei toti stiu asta. Si stiu sa spun "nu stiu, ma voi interesa". Suntem parteneri (nu student si prof) si ne spunem pe numele mic, creand o relatie.

    Anca Sava ->
    Imi pare rau ca a fost intrerupta prezentarea de la Coromar. Ceea ce nu stiti e ca eram poate una dintre putinele persoane care au fost de acord majoritatea intentiilor si propunerilor facute de Sebastian Sava acolo. Pentru ca intr-adevar ruptura dintre teorie si practica este exagerata.

    Nu am comentat negativ ce face compania, nu am comentat negativ abilitatile de comunicator, no way, ar fi fost deplasat si nu e cazul. Nu vorbeam de incercarea de a vinde, ci de promovarea business-ului. In comunicarea integrata pot sa am si alte obiective, nu? Si da, cred in gandurile respective.

    De acord ca sunt multe de povestit, accept cu placere invitatia la cafea, cred ca putem construi ceva viabil pe termen lung, chiar daca avem opinii usor diferite (cu implicare emotionala, cred).;) Si raman extrem de deschis in fata unei implicari a companiei la nivelul cursurilor pe care le sustin--am si o propunere concreta!

    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  5. poate a fost urat totusi sa zic "ieftin si nedemn", recunosc. Ceea ce am atacat e atitudinea tipic romaneasca, si in special blogareasca de a desfiinta tot ce misca. E prea usor sa demolezi ceea ce au construit altii, si, daca atitudinea asta ar fi acceptabila in cazul unei persoane fara posibilitati, mi se pare nepotrivita pentru un om care educa alti oameni. Mi se pare mie sau s-a modificat usor post-ul?

    RăspundețiȘtergere
  6. Spun ceea ce gandesc extrem de direct, nu pot fi altfel! Chiar nu vreau sa demolez dupa cum spui, dar as prefera contraargumente la ce am zis. Si sigur ca nu am modificat postul, come on! Chiar nu ma ascund dupa deget.

    RăspundețiȘtergere