duminică, 20 martie 2011

Google Analytics Qualified--Inca una si ma duc :D

M-am suparat un pic in weekend-ul asta si mi-am luat cealalta bucata de 'tzertificat' Google pentru o jucarie care imi place la nebunie. Da, e Google Analytics si ma joc cu el de ceva timp. E un instrument al naibii de interesant si de util. Mi s-a parut mai fain si mai usor decat la AdWords, poate si pentru ca ma atinge mai tare la 'corazon' (oare am scris bine?; era parca ceva accent pe 'o'). Adevarat ca au fost niste nebunii care mi s-au parut urate (niste tracking code-uri cu parametri _utm de afiliere), dar am terminat cu juma' de ora mai repede. N-am mai avut rabdare si gata, l-am luat. ;)

Testul dureaza 90 de minute, are 70 de intrebari si trebuie sa raspunzi corect la minim 80% dintre ele. Intrebarile pot fi cu unul, doua, trei sau patru raspunsuri, inclusiv din alea gen 'cele mai potrivite 2 din 4'. Am gasit inclusiv una la care zicea 'marcati cate considerati' si mie mi s-a parut doar una corecta. 'Ce intervale de timp foloseste GA?' Variante oferite: secunde, minute, ore, zile. Eu nu stiu decat de zile, saptamani si luni. Sper ca nu s-au gandit ca sunt importante si minutele, din cauza celor 30 de minute de inactivitate dupa care se inregistreaza o noua sesiune. In fine, eu am bifat doar zile, desi zicea 'check all that apply'.


In Romania suntem 21 de oameni certificati in momentul asta pe Google Analytics. Cum spuneam si la AdWords, exista multi altii realmente extraordinari pe subiect, dar care probabil n-au gasit timpul necesar sa faca pasul. Recomand cu caldura materialele de pe conversionuniversity.com, Help Center-ul Google, forumuri sau bloguri de specialitate, inclusiv pe YouTube. Cel mai bun mi se pare de departe Avinash Kaushik, pe care il urmaresc si il recomand pe subiect (desi n-ar trebui ;)). Merita atentie doua carti scrise de Avinash (da, sunt doua link-uri de marketing afiliat):
  1. Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity
  2. Web Analytics: An Hour a Day
In masura in care reusesc, o sa scriu despre ce poti sa faci cu Google Analytics. Nu vreau sa plictisesc cu chestii extrem de tehnice, ci sa existe un echilibru intre cei care stapanesc bine subiectul si cei care abia acum se gandesc sa invete. De asemenea, n-o sa ma pot abtine de la gandirea unui om de marketing care ma defineste, asa ca vreau sa vad in permanenta la ce ma sjuta si cum pot folosi informatia aia in decizii de business pe care le iau in fiecare zi.

Un lucru e clar: poti sa faci atat de multe cu Google Analytics, ca de multe ori te pierzi in detalii. Date sunt cu tonele, trebuie numai sa intelegi exact ce ti se potriveste si mai ales cum le poti folosi pentru a-ti creste business-ul. Depinde foarte mult ce activitate ai, cat de mare e compania, ce stiu sa faca oamenii cu datele alea, cat de mult vor sa le inteleaga si asa mai departe. Esenta e ca in multe cazuri nici nu ai nevoie de ceea ce stie sa faca Google Analytics (de fapt, ala care pricepe ce-i cu GA), ci ai nevoie doar de partea banala de reporting, sa vezi niste date esentiale si sa te culci fericit pe-o dunga ca ai un bounce rate de 35% (intelegi ce e pentru business-ul tau?), ai cateva zeci de mii de pageviews (raportat la ce?), iti vine mult trafic din cautare organica (esti master SEO probabil), arunci un ochi si la returning visitors (versus new--sunt destui, deci e in regula :D), dar nici macar nu te deranjezi sa vrei sa vezi mai multe. Zic un lucru dur: nici n-ai nevoie de partea adevarata de analytics, ci doar reporting si nici ala probabil ca nu spune foarte multe.

Mai vedem, cate putin din fiecare. Hopa, 'inca una si ma duc' n-are legatura cu berea, ci ca deocamdata am terminat cu testarile Google. Numai sa nu ma apuce ceva pe Google Apps Education. :))

2 comentarii:

  1. Ceau Ciprian,

    Ne-am mai intalnit pe net cu niste ani in urma, cand incercai sa ajungi in China. Asta asa, ca sa stii cu cine ai de-a face.

    Felicitari pentru motivul postarii asteia si sper sa ajung sa citesc si cartea. Ma cam intereseaza Analytics din prisma unui profan care are un blog si isi urmareste musterii cu el. Din pacate nu am timp sa il sap in detaliu, asa ca o carte scrisa de cineva care a dat cu capul in el ar fi mult mai edificatoare decat documentatia seaca de pe google.

    Numai bine,
    Dora

    RăspundețiȘtergere
  2. Hey, Teo! Cum sa nu-mi amintesc, sigur ca da si multumesc inca o data. Cartea are prea putin pe subiectul asta, deci sunt doar cateva elemente de baza. Daca ai nevoie de altceva pe subiect, da un semn. Un material mult mai fain si complet exclusiv pe online e in plan, dar nu stiu cand apuc. Spor si tie!

    RăspundețiȘtergere